Koningsplein

Les dos

1946, potloodtekening, 43 x 50 cm
Coll. Stichting Gaston Bertrand

Zijn architecturale inspiratie kwam tot volle ontplooiing toen de schilder zijn onderwerpen ging opzoeken in stadsperspectieven en openbare constructies zoals pleinen en straten, een openbare werf voor de metro, en paleizen en religieuze gebouwen. Anders dan in zijn werken van de Parijse metro en de kapel van de Medicis in Firenze, was het hier voornamelijk de buitenkant van de architectuur die hem aantrok. Alsof hij, in tegenstelling tot het intieme van zijn eerste architecturale tekeningen, zich nu op een algemener en universeel niveau wilde uiten. In zijn tekeningen die hij maakte in de jaren 40 van het Paleis van de Academiën en van het Koningsplein in Brussel, vertrekt het perspectief vanaf de stoeprand en het hek langs het park. Door van de perspectieven diagonale lijnen te maken, een grafische techniek die hij daarna vaak toepaste, verwijderde Bertrand het diepte effect. Door deze geometrische uitzuivering van het Koningsplein dat hij hier frontaal afbeeldt, komt de repetitieve ritmiek van de ramen en de blinde bogen tot volle uiting.

Top back