1944
(34 jaar)
A la galerie Apollo, 1944Gaston Bertrand's thema bij voorkeur is het interieur, bijvoorbeeld van het huis in Schaerbeek waar hij met zijn moeder woont. Hij schildert ook Nus sur la plage.
In februari organiseert Robert Delevoy een belangrijke individuele tentoonstelling in de galerie Apollo met een vijftigtal werken van de kunstenaar.
René Lust, toekomstige president van de "Jeune Peinture Belge" koopt Figure de femme aux deux personnages, een van de vroegere portretten van Bertrand's moeder.

 
1945
(35 jaar)
Groupe de la Jeune Peinture Belge au mariage de Marc Mendelson, 1945Bertrand beperkt zich bewust tot een pallet in neutraal wit, grijs en zwart, zo bijvoorbeeld voor Figure de femme aux mains jointes.
Hij krijgt de "Prix 1945" van de Brusselse vereniging "Les Amis de l'Art populaire".
Op vraag van Raymond Gérôme, houder van het theater van het Paleis van Schone Kunsten te Brussel, ontwerpt hij het decor en gordijn voor Rain van Somerset Maugham (april-mei).
In mei wordt hij uitgenodigd op het trouwfeest van zijn vriend Marc Mendelson. Hij schildert voor deze gelegenheid een eigenaardig Autoportrait au chapeau haut de forme.
Op 3 juli werkt hij samen met de stichting van de vzw "Jeune Peinture Belge", voorgezeten door René Lust en geanimeerd door Robert Delevoy. De andere medeoprichters zijn W.Anthoons, R.Barbaix, A.Bonnet, J.Cox, J.Godderis, E.Mahy, M.Mendelson, Ch.Prey, M.Quinet, R.Slabbinck en L.Van Lint.
Portrait par Serge Creuz, 1945In augustus schrijft Albert Dasnoy in de " Carnets du Séminaire des Arts" een eerste belangrijk artikel over het werk van Gaston Bertrand, die tegelijk met Louis Van Lint en Marc Mendelson uitgekozen wordt voor de eerste tentoonstelling in de "Cercle interallié te Oostende"
Tijden een verblijf in Parijs maakt hij kennis met "Poétique musicale", een werk van Igor Stravinski, bestaande uit een zestal lezingen die hij gaf in de Verenigde Staten. Gaston Bertrand ziet hiermee zijn esthetische en morele keuzes ten aanzien van zijn kunstwerken bevestigd en vertrekt.
 
1946 (36 jaar) Voor de eerste keer maakt Gaston Bertrand een belangrijke reeks tekenstudies volgens een vast thema van de gedrapeerde figuur.  Hij schildert vijf zelfportretten.
In maart-april neemt hij samen met Bonnet, Mahy, Mendelson, Mortier, Pry, Quintet en Van Lint deel aan een tentoonstelling van de Jonge Belgische Schilderkunst in de galerie de France te Parijs. Hij verblijft kort in de Franse hoofdstad.
Publication de Robert DelevoyTweede individuele tentoonstelling in de galerie Appolo bij Robert Delevoy. In september publiceert de uitgeverij "Formes" te Brussel het essay La Jeune Peinture Belge van Robert Delevoy. Een hoofdstuk getiteld "Gaston Bertrand ou l'angoisse du vide" (de angst voor de leegte) is geheel aan de kunstenaar gewijd.
Deelname aan tentoonstellingen van de Jonge Belgische Schilderkunst in Den Haag, Amsterdam en Buenos Aires.
De belangrijkste kunstkenners en -verzamelaars van de moderne kunst in die tijd waaronder Phililppe Dotremont, Gustave Van Geluwe, Willy Gruben, Félix Malisous, Marcél La Haye, Tony Herbert, Marcel Mabille tonen interesse en kopen enkele werken van Gaston Bertrand.
 
1947
(37 jaar)
Upsala, Norvège, 1947Samen met negen collega's wordt Gaston Bertrand door Paul Fierens uitgekozen om in januari en februari deel te nemen aan de tentoonstelling van de Jonge Belgische Schilderkunst te Stockholm. Omdat de havenarbeiders van Antwerpen staken moet alles per vliegtuig vervoerd worden. René Lust vraagt aan Gaston Bertrand en Mig Quintet om samen met hem de kunstwerken naar Stockholm over te vliegen. Op de terugweg van een bezoek aan de universiteit van Uppsala geraken ze betrokken in een auto ongeluk. Gaston Bertrand komt er met enkele kneuzingen vanaf maar zijn medereizigers Marc Mendelson en Mig Quintet worden gehospitaliseerd.

Portrait par  Serge VandercamGaston Bertrand neemt deel aan het gemaskerd bal in de "Auberge du Lion d'or" en aan het "Bal de la couleur" in de zaal van het Groot Hertogdom, beide feesten georganiseerd te Brussel ten voordele van de Jonge Belgische Schilderkunst.
Gaston Bertrand illustreert met tekeningen het 2de cahier van het Brusselse blad Festival. Dit zijn zijn eerste niet figuratieve tekeningen in een vlakke geometrie. Met het portret van graaf Philippe d'Arschot, een kuntscriticus die Bertrand goedgezind is, maakt hij een serie – eerder gestyliseerde – portretten op bestelling. Die zijn de synthese van enkele eerdere studies naar natuur.
Belangrijke deelname in oktober en november aan de grote tentoonstelling van de Jonge Belgische Schilderkunst in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel.
 
1948
(38 jaar)
Portrait par Serge VandercamRobert Giron neemt contact op met Gaston Bertrand voor een tentoonstelling van gouaches en tekeningen van Belgische kunstenaars waaronder ook Brusselmans, Tytgat, Magritte, Delvaux, Van Lint, Mendelson en Cox. Deze tentoonstellling gaat door in het Brooklyn Museum te New York.
Bertrand bezoekt een retrospectieve tentoonstelling van Paul Klee in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel (maart).
Deelname aan de 14de Biënnale van Venetië in het kader van de Jonge Belgische Schilderkunst.
Zomervakantie met Betty te Koksijde waar hij 87 aquarellen maakt van de duinen en het strand. Die worden later verwerkt naar eerder abstracte studies.
In zijn publicatie La peinture moderne, beschrijft de Italiaanse kunstcriticus Lionello Venturisignale Gaston als een van de meest krachtige temperamenten van de Belgische kunstenaars van zijn generatie.
 
1949
(39 jaar)
Portrait par Roland d'Ursel vers 1950Verblijf in Oostende, te Ault en Onival (in het departement La Somme in Frankrijk) waar hij inspiratie vind voor een reeks tekeningen, aquarellen en olieverfschilderijen. De aquarellen met titel Géometrie zijn zijn eerste echt abstracte kunstwerken in kleur.
Deelname aan de 15de internationale biënnale van de aquarel in het Brooklyn Museum te New York (in dat jaar maakt Bertrand 82 aquarellen).
Gaston Bertrand organiseert de Belgische deelname aan het "Salon des Tuileries" in de galerie Charpentier te Parijs met werken van o.a. hemzelf, Mendelson, Scauflaire, Tytgat en Van Lint. De hele maand oktober verblijft hij in Parijs.
 
1950
(40 jaar)

Op vraag van kanunnik Lanotte die verantwoordelijk is voor de architecturale en esthetische werken aan de religieuse gebouwen van het bisdom Namen, ontwerpt Bertrand een project voor een glasraam "Le royaume de Dieu". Dit is een van de eerste abstracte werken in de na-oorlogse sacrale kunst in België.
Hij wordt uitgenodigd in het "Salon de Mai" te Parijs, waar hij later nog regelmatig uitgenodigd zal worden.
Hij maakt een reeks tekeningen tijdens een verblijf in Koudekerde aan de Hollandse kust.
Eerste aankoop van een werk van Bertrand door de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België te Brussel : "Architecture", een doek uit 1949.

Villa de l'av. des Aubépines, UccleDe dood van zijn moeder op 27 september dompelt Gaston Bertrand in een diepe droefenis. Hij maakt enkele zeer bewogen tekeneningen van zijn moeder op haar doodsbed.
Hij schildert een twaalftal zeer architecturale doeken met als thema de kathedraal, de stad en de buurt.
Hij laat een woning-atelier bouwen op het nummer 151 in de Hoogdoornlaan te Ukkel (Brussel) volgens de plannen van de architect Jacques Dupuis, die dezelfde architecturale visie heeft als Bertrand.

Alla et Bénédict GoldschmidtHet koppel Bertrand wordt bevriend met bankier Bénédict Goldschmidt en zijn echtgenote Alla, die zich kort daarna laat door Gaston laat portretteren en later meerdere werken van de kunstenaar koopt.

 
1951
(41 jaar)
Portrait par Charles Leirens, 1951Op voorstel van Emile Langui neemt Gaston Bertrand deel aan de 1ste Biënnale van São Paulo waar hij drie doeken uit datzelfde jaar tentoonstelt , Le hangar, Composition aux triangles blancs en Peinture.
Op 9 maart verhuist hij met Betty naar de Hagedoornlaan in Ukkel.
Hij schildert Les grandes orgues en zijn twee eerste vrouwenportretten op bestelling van Alla Goldschmidt en Mevrouw Solvay.
 
1952
(42 jaar)
Het Museum van Moderne Kunsten van Rio de Janeiro koopt Scène au miroir, een werk uit 1949.
Op uitnodiging van Robert Giron, organiseert het Paleis voor Schone Kunsten van Brussel een eerste belangrijke retrospectieve tentoonstellling met 71 werken van Gaston Bertrand, de inleiding van de catalogus is van de hand van Paul Fierens.
Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen koopt een eerste doek van Bertrand getiteld Vers une quatrième Dimension I.
Deelname aan een internationale tentoonstelling tentoonstelling van tekeningen in het Art Institute van Chicago.
Samen met enkele "oud collega's" van de Jonge Belgische Schilderkunst, architecten, ingenieurs en enkele kunsthistorici is Gaston Bertrand medeoprichter van de groep Espace, een vereniging die "ernaar streeft om met de plastiche kunsten bij te dragen tot een harmonieuse ontwikkeling van mens en maatschappij". De vereniging kent een kort bestaan.
Het IPIAW (Association pour le Progrès intellectuel et artistique de la Wallonie) te Luik nodigt Gaston Bertrand uit voor een persoonlijke tentoonstellling (de introductie van de catalogus is van de hand van Robert Delevoy).
Gaston Bertrand werkt verder op het thema « naar een vierde dimensie » in twee doeken en een aquarel. Hij schildert ook Invention de l'hommeJeux à la plage, Composition pour un mur en Parallèles.
 
1953
(43 jaar)

Exposition à la Stable Gallery, New YorkOnder auspiciën van de ambassadeur van België in de Verenigde Staten, stelt hij tentoon in de Stable Gallery te New York, dit is Gaston Bertrand's eerste individueel gebeuren in het buitenland.
Léon Degand wijdt een artikel aan Bertrand in het Parijse blad "Art d'Aujourd'hui".
Verblijf in Frankrijk.
Hij ontvangt een beurs van de Belgische Staat en maakt een lange reis naar Italië waar hij Milaan, Firenze, Anzio, Bologna, Sienna en Rome bezoekt. In Rome logeert hij in de Academica Belgica.

Chapelle des Médicis, FlorenceDe architectuur van de Italiaanse steden en in het bijzonder het interieur van de rouwkapel van de Médicis (Michel-Ange) te Firenze geven hem inspiratie.
Onder invloed van Italië krijgt zijn monochroom palet meer kleur en versoepelt zijn abstractie van de voorgaande jaren.

 

Nieuwe deelname aan de 2de Biënale van São Paulo. Bertrand wordt bekroond met de eerste prijs en ontvangt een beurs van 30.000 cruzeiros.
De Belgische Vereniging van Kunstcritici lauwert Gaston Bertrand met hun jaarlijkse Grote Prijs van de kritiek voor het seizoen 1952-1953. Bertrand wint met 14 tegen 3 stemmen van Poliakoff. Andere weerhouden Belgen waren Cobbaert, Delhez, Mortier en de Fransen Zadkine en Schneider.
Onder toezicht van het Ministerie van Openbaar Onderwijs schrijft Robert Delevoy een eerste studie over de kunstenaar in het kader van de Artistieke Monografiën uitgegeven door de Belgische Staat.

 
1954
(44 jaar)
In april reist hij naar de Costa Brava en verblijft onder andere te Palamos. Tekeningen van de stad en omgeving worden later gebruikt in een reeks aquarellen en olieverfschilderijen (Bellcaire).
Op vraag van kanunnik Lanotte (uit 1951) voor de verfraaiing van de Sainte-Julienne kerk te Salzinnes en voor de creatie van twee muurschilderingen begint Gaston Bertrand met studies met als thema de non en de heilige drievuldigheid.
Jan Walravens schrijft een Nederlandstalige monografie over Bertrand.
Het Museum voor Hedendaagse Kunst van São Paulo koopt een groot doek uit 1953 genaamd Composition. In 1960 koopt hetzelfde museum de aquarel Firenze (uit 1954).
Met Italië en Spanje als inspiratiebron maakt Gaston Bertrand 22 olieverfschilderijen waaronder Peinture Froide, Trinita dei Monti, Rome bleue, Sienna en nog eens 27 aquarellen.
 
1955
(45 jaar)
Gaston Bertrand et Jacques MeurisOp 6 maart geeft Luc Haesaerts in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Brussel een spreekbeurt over Gaston Bertrand.
In Milaan organiseert de galerie Il Milione een tentoonstelling over de kunstenaar.
Op vraag van de dichter en kunstcriticus Jacques Meuris illustreert Gaston Bertrand een dichtbundel getiteld Les paysages immobiles met 4 abstracte droge-naald-etsen. Daarna maakt de kunstenaar nog meerdere etsen.
Gaston Bertrand wordt uitgenodigd om deel te nemen aan een tentoonstelling van hedendaagse schilderkunst in het Carnegie Institute te Pittsburg dat later de aquarel Caprarola uit 1953 koopt.
De Parijse uitgever Michel Brient publiceert in de collectie « Artistes de ce Temps » een kleine monografische studie over de kunstenaar, geschreven door Robert Delevoy.
Exposition à la Belgian Shell CompanyShell (petroleummaatschappij) vraagt aan Bertrand en zes andere Belgische kunstenaars om een kunstwerk te maken met als onderwerp de industriële sites van de raffinaderij. Hij maakt hiervoor een twaalftal aquarellen en enkele olieverfschilderijen.
In de herfst verblijft hij te Alassio in de buurt van San Remo waar hij zeven aquarellen maakt.
Datzelfde jaar zet hij 22 olieverfschilderijen op doek waaronder Notation musicale dat aangekocht wordt door de Chase Manhattan Bank, Vert bleu gris dat vandaag in bezit is van de Stichting Gaston Bertrand en Hommage aan Michelangeli dat later aangekocht zal worden door de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten te Brussel.
 
1956
(46 jaar)

In Parijs stelt Bertrand voor de eerste keer zijn Paysages immobiles tentoon in de galerie/boekwinkel La Hune en een twintigtal doeken in de galerie La Roue. Jeanne Bucher koopt het kunstwerk Pour un hommage à Michel-Ange II.
Tijdens zijn verblijf in Parijs raakt Gaston Bertrand geboeid door de metro en maakt er enkele schetsen.
Atelier de Peinture, Saint-LucOp vraag van Jean Giraud, leraar aan de hogeschool Sint-Luc te Sint Gillis (Brussel) wordt hem aangeboden om het schildersatelier hogere graad te leiden. Hij geeft er les aan enkele veelbelovende schilders zoals Luc Mondry, Boris Semenoff, Camille De Taeye en Francis De Bolle. Zijn leerstof is gebaseerd op zijn eigen persoonlijke esthetische visie.

 

 

< Vorige pagina I Volgende pagina >